LGMS išreiškė poziciją dėl „Geomatininko” apmokestinimo

„Lietuvos geodezininkų ir matininkų sąjunga” išreiškė savo poziciją VĮ „Registrų centrui” dėl aplikacijos „Geomatininkas” paslaugų apmokestinimo:

“Lietuvos geodezininkų ir matininkų sąjungos” nariai gavo VĮ “Registrų centras” raginimus iki 2016-07-01 pasirašyti susitarimus dėl platinamos programinės įrangos  “Geomatininkas” tiekimo sąlygų keitimo, kuriame numatytas iki tol buvusių nemokamų paslaugų apmokestinimas.

Elektroniniu būdu atsiųstuose pranešimuose nurodyta, jog “Nepasirašius susitarimo iki 2016 m. liepos 1 d. paslauga nebus teikiama.”

2016.06.01 LGMS sąjungos nariai kartu su kitais matininkais dalyvavo VĮ „Registrų centras“ surengtame pasitarime programinės įrangos „Geomatininkas“ naudojimo apmokestinimo klausimu.

Prašome detaliau išaiškinti susitarimo aplinkybes ir atsižvelgti į mūsų teikiamus siūlymus:

  1. Programinės įrangos “Geomatininkas” paslaugos teikimo sutartyse aprašytos nutraukimo sąlygos t.y. TEIKĖJO iniciatyva, įspėjus GAVĖJĄ raštu prieš 30 kalendorinių dienų iki sutarties nutraukimo.  Esamu momentu mes gavome pranešimus (pasiūlymus) dėl sutarties papildymo (papildomo susitarimo sudarymo). Kokiu būdu bus vykdomas sutarčių nutraukimas ir pasirašomos naujos paslaugų teikimo sutartys, jei to prireiks?

Programinės įrangos “Geomatininkas” paslaugos teikimo sutartyse nurodyta “Visi šios sutarties pakeitimai ir papildymai bus daromi, jeigu su pakeitimu ar papildymu sutinka kita šalis ir tai patvirtinta rašytine forma.”

Programinės įrangos “Geomatininkas” paslaugų teikimo sutartys sudarytos vadovaujantis Lietuvos Respublikos Nekilnojamojo turto kadastro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002m. balandžio mėn. 15 d. nutarimu nr. 534 (toliau “NT kadastro nuostatai”)  ir kitais teisės aktais. Motyvuojant Viešojo administravimo įstatymo 3 str. 1 d. nuostatomis, tokio tipo susitarimai – teisės aktais reglamentuojama valstybės institucijų vykdoma veikla numatyta viešoms paslaugoms administruoti.

  1. Kokie ekonominiai, socialiniai ar kiti motyvai lėmė poreikį apmokestinti šiai dienai nemokamai teikiamas  paslaugas?
  2. Kokiu būdu bus užtikrinamas viešojo administravimo paslaugos (kadastro duomenų bylos patikros) tiekimas nepasirašius papildomo susitarimo?
  3. Kokie paslaugų įkainiai bus taikomi alternatyviam duomenų tiekimui?
  4. Kadangi matininkai yra paslaugų teikėjai, o jų užsakovai yra fiziniai ir juridiniai asmenys, tai padidėjus paslaugų tiekimo kaštams, papildoma mokestinė našta turės būti įskaičiuota į paslaugos sąmatą. Todėl siūlome visas matininkų įmokas, sumokamas VĮ “Registrų centrui” išskaidyti pagal unikalius objektus, kaip tai daroma dokumentams, kuriuos VĮ “Registrų centrui” teikia notarai.

Atsižvelgiant į Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 12 str. 5 d., be matininko sprendimo negalėtų būti vykdomas duomenų įrašymo ir pakeitimo procesas nekilnojamojo turto kadastre. Tuo tarpu dokumentai VĮ “Registrų centras” teikiami skaitmeniniu formatu, todėl:

  1. Įvertinus tą aplinkybę, kad NT kadastro nuostatai reglamentuoja analoginės formos kadastro duomenų bylos parengimą, neaišku, kokiu būdu savininkui bus pateikta matininko (atestuoto specialisto) pasirašyta kadastrinių matavimų byla? Prašome pagrįsti, kokie teisės aktai leidžia matininko skaitmeniniu būdu pasirašytą dokumentą spausdinti ir perleisti tretiems asmenims.

Kadangi NT kadastro nuostatai neaprašo galutinio kadastrinių matavimų bylos dokumentų sąrašo, jų kiekis gali būti neribotas. Daugkartinis skaitmenizuotų duomenų teikimas, jų saugojimas, pasirašymas, reikalaus didelių resursų ir galimai atsiras poreikis didinti nustatytus įkainius. Tokiu būdu susidaro situacija, kuoment nekilnojamojo turto duomenų administravimo kaina brangsta, nepakitus turto vertei. Šiuo argumentu VĮ “Registrų centras” grindė paslaugų apmokestinimą 2016-06-01 susitikime. Siekiant išvengti galimai atsirandančių papildomų išlaidų, siūlome:

  1. Kartu kreiptis į Žemės ūkio ministeriją ir kadastro nuostatuose griežtai apibrėžti teikiamų dokumentų kiekį ir atvejus, kada ir kokie dokumentai privalo būti komplektuojami.
  2. Kadangi programinės įrangos “Geomatininkas” duomenų teikimo reikalavimuose dalį dokumentų numatyta pirma atspausdinti, vėliau, fiziškai juos pasirašius – skaitmenizuoti, matininkai neišvengiamai greta skaitmeninės bylos privalo rengti ir analoginę bylą. Kaip ir kur numatomas matininko parengtos analoginės bylos saugojimas?
  3. Įvertinant prievolę rengti analoginius dokumentus, siūlome įvesti matininko sprendimo sąvoką. Šioje sąvokoje turėtų būti apibrėžta, kad be matininko sprendimo negalėtų būti vykdomas duomenų įrašymo ir pakeitimo procesas nekilnojamojo turto kadastre, tokiu būdu būtų užtikrintas matininko pritarimas teikiamiems duomenims, taip pat būtų išvengta galimybės užsakovui atsiimti dokumentus iš VĮ “Registrų centro”, neatsiskaičius už suteiktas paslaugas su matininku.

Prieš pasirašydami sutarčių priedus norime tiksliai išsiaiškinti paslaugų tiekimo sąlygas. Atsižvelgiant į rašte keliamus klausimus, siekiant tiksliai įvertinti sandorio aplinkybes, prašome atidėti sutarčių priedų pasirašymo terminus ir, įvertinus mūsų teikiamus siūlymus, pakeisti paslaugų teikimo sąlygas.

R38_Geomatininko_susitarimo-s0629.pdf

6 komentarai apie “LGMS išreiškė poziciją dėl „Geomatininko” apmokestinimo”

  1. Gražina

    Pritariu LGMS pasiūlymams. Kuomet buvo sukurta GeoMatininko programa, siūloma buvo dirbti ir teigiama kad tai bus nemokamai, darbo ir derinimų palengvinimui. Kada monopolistas Registrų centras baiks diktuoti savo sąlygas ir nustatinėti įkainius. Duomenų tiekėjai esame mes- matininkai. Tai gal mums turėtų būti apmokama už informaciją?

    1. Tomas Juozapavičius

      Dėl pačių duomenų autorystės tai labai įdomus klausimas, daug yra skirtingų nuomonių. Paminėsiu tik vieną jų… susitikimo Registrų centre metu skambėjo „nuomonė”, jog mūsų planai ir parengti duomenis be registrų centro spauduko yra tušti paveiksliukai neturintis jokios galios ir įtakos savininko turtui. Taigi, norint suprasti kas yra kas tokias frazes reikia įsiminti.

  2. Pritariu LGMS matymams, niekada nesitikėjau ką nors gauti dykai, bet eilini kartą įrodyta, kad teoretikai nepasitarę su gamybininkais daro sau biznį, bet ne Lietuvos žmonių labui. Patarlė sako „Visada yla išlenda iš maišo” Šį karta taip pat. Visko centralizuoti nevalia, turi būti alternatyva visiems veiksmams. Specialistai atliekantys geodezininko darbus VIENYKITĖS. Ačiū.

  3. Kęstutis

    RC požiūrį į mus labai gerai iliustruoja Ezopo pasakėčia apie žąsį ir auksinį kiaušinį.
    Taigi trumpai atpasakoju. Valstietis rado savo žąsies lizde auksinį kiaušinį. Kaip jis nustebo, kad ir sekantį rytą žąsies lizde gulėjo auksinis kiaušinis. Ir taip kiekvieną rytą. Valstietis praturtėjo. Bet kartu su jo turtais augo jo gobšumas ir nekantrumas. Nusprendė valstietis perskrosti paukštį ir pasiimti visus kiaušinius iškarto. Bet perskrodęs žąsį auksinių kiaušinių nerado.
    Tad jis prarado ne tik auksinius kiaušinius, bet ir galimybę jų gauti. Žodžiu žmogus papjovė žąsį , dėjusią jam auksinius kiaušinius…………
    Už mūsų teikiamus duomenis mums privalo sumokėti. Tai yra dėsninga. Šis tikslas turi tapti vienu iš svarbesnių LGMS tikslų.

  4. Visada buvo įdomu stebėti RC darbus. Tarsi ir neblogi pasiūlymai matininkams, bet tik laikini. Taip ir su vienu iš jų: „Geomatininko” programa, kuri praėjus tam tikram laikui ( kol atsiras pakankamai daug naudotojų ) vis tik ruošiamasi padaryti mokama. Žinoma visiems tiesa, nieko nėra nemokamo, bet matininkams tiesiogiai pildymas duomenų bazės ir tikslinimas kartografinės medžiagos turėtų būti nemokamas. RC yra valstybės įmonė, todėl neturėtų iš tiesiogiai teikiančių duomenis matininkų ( įmonių ) imti mokestį, greičiau atvirkščiai mokėti jiems.
    Manau LGMS vienas iš tikslų ateityje turėtų būti šio reiškinio alternatyvos kūrimas.

  5. Ka darom?susirasinejam toliau ar imames veiksmu irodanciu kad esame produkto kurejai (matininkai) ir RC duomenu baze turi buti prieinama neatlygintinai.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Scroll to Top